Over de klant
“Onze vader was ondernemer in de internationale textielindustrie en handelde in prachtige kwaliteitsstoffen. Onze moeder inspireerde ons van jongs af aan met haar gevoel voor elegantie & stijl. We hebben hun liefde voor stoffen geërfd. In november 2019 zijn we VANDRUNICK gestart. Wij ontwerpen en maken luxe kussens en tassen van vintage en oude designers interieurstoffen uit de jaren 60, 70, 80 en 90. Uit Engeland, Frankrijk en Italië.
Een greep uit de prachtige merken interieurstoffen die wij gebruiken zijn: Sanderson, Liberty, Tassinari & Chatel, Zoffany, Morris, Fortuny, Boussac, Pierre Frey, Jean Monro, Penny Morrison en nog veel meer.”
Uitdaging
Allereerst ben ik mij gaan verdiepen in de doelgroep en heb ik onderzocht hoe deze het beste kan worden aangesproken. Via een schoolopdracht kwamen de dames van VANDRUNICK bij mij met de vraag om een nieuwe webshop te bouwen, buiten de Hanzehogeschool om. Mijn projectgroep van de minor ‘online marketing in de praktijk’ kreeg zo de kans om de werkzaamheden op het gebied van online marketing op te pakken. VANDRUNICK had een webshop, maar deze was gemaakt met een alles-in-een tool die geen vrijheid bood om aanpassingen te doen. Elke aanpassing kostte geld en er ging veel mis, waardoor er geen conversies werden gemaakt.
In de fysieke pop-up stores werden juist veel producten verkocht, ruim 80% van de aanwezige voorraad. Online was er echter geen goed naslagwerk voor bezoekers en klanten om kussens na te bestellen. Dit moest anders en daar kwam ik om de hoek kijken. Er is een webshop neergezet dat constant conversies maakt en bezoekers trekt door heel het land, zowel via social media als organisch via Google. Een enorme win-win situatie!
Werkzaamheden
Voor de VANDRUNICK webshop heb ik een maatwerk WooCommerce website ontwikkeld. De nieuwe webshop is meertalig, beschikbaar in zowel Nederlands als Engels en maakt het eenvoudig om de voorraad van producten te beheren. Daarnaast is er een blogfunctie inbegrepen, waarmee de dames van VANDRUNICK regelmatig updates en interessante artikelen kunnen delen.
Een belangrijke toevoeging was de koppeling met de nieuwsbrieven, waar ruim 150 mensen op geabonneerd zijn. Deze abonnees ontvangen regelmatig een nieuwsbrief met nieuwe producten, aankondigingen en uitnodigingen voor exclusieve pop-up stores. Dit zorgt voor een betere betrokkenheid en verhoogt de verkoopkansen.
In de eerste week na de lancering van de nieuwe webshop werden er al meer dan 10 producten verkocht, terwijl de oude website slechts 2 bestellingen in een heel jaar had. Dit laat zien hoe geweldig de verbeteringen zijn geweest en hoe de nieuwe website direct heeft bijgedragen aan een hogere omzet en klantbetrokkenheid.